Isnin, 28 Disember 2015

Muda, yang sering terkejar waktu.

Buat isteriku yang cantik,

Kelak, aku akan bayar semua hutang-hutang waktuku buatmu. Kita berdua akan lebih banyak waktu untuk bersama.

Melebihi 25 jam 61 detik untuk satu hari, sejurus selepas aku diangkat menjadi iman pembimbing masa depanmu.

Jumaat, 25 Disember 2015

Test

Test

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.

Khamis, 3 Disember 2015

Tanpa mereka

Aku cintakanmu di dunia yang hanya punya beberapa penghuni;

Keluarga aku,
Keluarga kamu,
dan pak ustad.

Tanpa ada orang lain.

--BSA

Jumaat, 20 November 2015

Restu & Pilihan

"Kalau awak minat dkt someone ni, tapi mak awak tak restu, awak teruskan tak relationship awak tu"

***

Kau sedar tak? 
Sejak dulu.

Berganti orang datang dalam hidup kau, 
ambil dan ludah kau, 
buang lalu kutip kembali, 
sakiti hati kau berkali-kali,  

Cuma hanya sosok seorang saja yang hari ini sanggup ada dengan kau.

Dan kau berani letakkan dia sebagai pilihan? Sedangkan dari dulu, kau tetap merupakan pilihan utama dia sebagai seorang anak. Zuriat yang lahir dari rahim dia. 

Dia itu ibu kau.

Kau sanggup nak letakkan dia sebagai pilihan untuk seseorang yang entah sampai bila boleh bertahan dengan kau? 

Yang hari ini dia kata cinta, 
tapi esok tak tahu bagaimana?

--BSA

Khamis, 19 November 2015

Ingat.

Dulu kita ini sampah,
yang pernah dibuang dia.

--BSA

Selasa, 10 November 2015

Peluk aku,
dengan kasih sayangmu.

Cintai aku,
cukup dengan adanya dirimu.

KIKI GRINDAWANGSA

Isnin, 2 November 2015

UNIVERSITI BICARASAMAAWAN !

Dengan rendah diri, saya ingin ucapkan jutaan terima kasih pada semua student2 UNIVERSITI BICARA SAMA AWAN (UBSA) di group whatsapp. Perhatian kalian lebih dari saudara sendiri, resah kalian segera diluhur tangan dari rakan-rakan lain, sedih kalian, puluhan bahu bersedia untuk ditadah. Begitulah semangat yang ada sesama kita. 

Saya rasa cukup bahagia dengan adanya UBSA. Semoga ia dapat membentuk nilai kasih sayang sesama kita dengan ikatan yang akan lebih kuat. Mudah-mudahan. 

Kredit buat Bunga Tuhan (Pensyarah Puisi Indie)  , Aisya Zubir (Pensyarah Kasih Sayang)  , dan Saiful Zanawi (Pensyarah Bahasa Melayu)

Untuk pelajar2 UBSA, kalian sudah seperti keluarga sendiri. Dan saya bahagia dengan adanya kalian semua.

PENGETUA
(Kiki Grindawangsa)


#uniBSA 


Selasa, 13 Oktober 2015

PRE ORDER - JODOH



PRE - ORDER BUKU JODOH KARYA KIKI GRINDAWANGSA MASIH DIBUKA.

WHATSAPP TERUS KE 0182656760 UNTUK TEMPAHAN YA!

JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK LEBIH AWAL MILIKI BUKU INI !!!

Rabu, 7 Oktober 2015

BicaraSamaAwan Enterprise !

Di SSM Shah Alam. 7 Oktober 2015 #BicaraSamaAwan telah beroperasi sebagai sebuah syarikat. Buku pertama yang akan di daftarkan ISBN adalah buku JODOH. Semoga kita berjodoh. #kikigrindawangsa #penerbitan 

Selasa, 29 September 2015

Update : JODOH


Telah melalui fasa-fasa akhir. Manuskrip JODOH sedang disunting. Ia akan mengambil sedikit masa lagi untuk proses terakhir iaitu COVER BUKU. 
Yang sudah buat PRE ORDER, saya ucapkan terima kasih. JODOH akan datang menyapa awal buat kalian. Kalian askar BicaraSamaAwan paling terbaik pernah saya ada di mana jumlah yang kalian pesan telah menjangkau ke 410 naskah sebelum cover JODOH siap. 
Yang belum buat PRE ORDER, boleh langsung whatsapp ke 0182656760. Pesanan awal akan dihantar buat mereka yang buat PRE ORDER. 
Terima kasih. Khabarkan pada kawan-kawan kita yang pernah PATAH dulu, jangan pernah menyerah. Tetaplah terus berjalan mencari kekuatan untuk JODOH melalui buku ini.
Buku JODOH adalah buku kita bersama. kita membawa hati yang pernah PATAH dulu untuk tetap berani menyapa : MOVE ON pada diri sendiri.
Salam kasih,
KIKI GRINDAWANGSA.

Ahad, 6 September 2015

Santai bersama Kiki Grindawangsa

Yang ikuti tulisan2 saya dari zaman blog sampai sekarang, mungkin ini ruang paling terbaik untuk kita berjumpa. Berkawan dan saling bertanya.

Belum ada tarikh tapi yang pasti ia bulan 12. Di mana? Belum ada tempat tapi yang pasti di Kuala Lumpur. Untuk pembaca2 di Sabah dan Sarawak yang mahu datang, jangan risau. Tarikh akan di umum sebulan awal supaya kalian boleh tempah tiket kapal terbang awal-awal. 

Kehadiran hanya untuk 25 orang terawal. Ianya Terhad supaya kita boleh kenal lebih dekat. 

Selain itu, program ini juga akan memperkenalkan seorang penulis muda yang suka di kenali sebagai BUNGA TUHAN. Dan dia juga akan lancarkan buku pertamanya pada program itu nanti. 

Kalian suka tulisan yang boleh robek jiwa kan? Beli buku dia di pelancaran itu nanti. Kita sama2 mendukung siapa saja yang ingin ketengahkan suara kecil untuk dikongsikan pada publik. 

Sebarang pertanyaan untuk pendaftaran boleh whatsapp number yang tertera 0182656760

Sampai jumpa nanti. ❤️


Rabu, 2 September 2015

Biarpun masanya lama.

Kesian hati kita. Dah remuk pun masih kalah dengan sayang. Tak apa kan saja semua hal. Biarpun kita di duakan. Biarpun duit kita habis untuk tanggung orang lain yang bukan siapa-siapa untuk kita. 

Hidup adalah pilihan, tapi kita pilih jalan yang sama: dia.

"Hey, hidup ini untuk dia saja kah?"

Nak tahu macam mana untuk kita ubat perasaan? 

Jangan paksa diri melupakan,
Jangan ajar diri berdendam,

Tapi didik hati dengan memaafkan.

Tak apa,
Biarpun masanya lama. 

KIKI GRINDAWANGSA 

Selamat pagi !

Isnin, 31 Ogos 2015

Tanpa dia

Dengan bekas kekasih ni kau kena berlagak kuat, untuk ajar dia erti MENGHARGAI. 

Dia text,
Reply.

Dia minta maaf,
Maafkan.

Dia minta untuk kembali,
Bilang cinta tak boleh datang berkali-kali. 

"Jaga apa yang ada di depan mata, bukan dengan membiarkan seseorang yang sudah sayang kemudian diam ..."

Kemudian kau jalanlah pelan-pelan,
Sampai satu saat kau dah jauh berjalan,
Dengan tanpa sadar kau sudah boleh berlari.

Tanpa dia.

KIKI GRINDAWANGSA 

Ahad, 16 Ogos 2015

sebelum melihat

kalau kau rasa kau tak lagi bahagia,
kalau kau pandang dia dengan kekurangan,
kalau kau rasa dia tak seperti yang kau mahu,

jangan diam.

tapi lihatlah pada diri sendiri,
apakah kita lebih cukup untuk dia?

dan jangan lupa untuk luahkan.

tak semua orang boleh mengerti,
tentang bisik hati sendiri.

tak semua orang boleh baca,
tanpa kita luahkan.

KIKI GRINDAWANGSA

Khamis, 6 Ogos 2015

Kalimat : KG

Wanita memang bukan untuk ditandingi. Tapi ia tetap akan jadi pemenang dengan satu sifat; kelembutan.

KIKI GRINDAWANGSA 

Jauh berjalan

Begitulah kita.

Sering mencari sungguhpun ia sudah ada di depan mata. 

Sepertimana kalimat Zarry Hendrik

"Cinta itu sama saja. Yang membedakan ia adalah dari bagaimana kita memperjuangkannya.."

Buanglah ego yang tak akan pernah kemana, kita ini dijadikan berdua dengan kesempatan yang bukan untuk berkali-kali.

Maka,
Waspadalah.

SELAMAT MALAM


 

Ahad, 2 Ogos 2015

Menanti Tulisanmu

Aku selalu menanti tulisanmu. Karena darimana lagi aku bisa tahu tentang apa yang sedang kamu pikirkan bila tidak dari sana. Kita tidak pernah bercakap-cakap tentang sesuatu yang dalam, hanya sebuah sapaan. Aku selalu menunggu tulisanmu. Karena darimana lagi aku bisa tahu tentang jalan pikiranmu, tentang masalah yang sedang kamu hadapi, atau tentang perasaan yang sedang kamu rasakan. Meski tulisan itu tidak sepenuhnya mewakili perasaan, setidaknya aku tahu perasaanmu masih hidup untuk nantinya aku cintai. Itu pun bila kamu mengijinkan.

Aku selalu membaca tulisanmu. Dari halaman satu hingga halaman yang aku yakin akan terus bertambah. Karena darimana lagi aku bisa mengenalmu dengan leluasa bila tidak dari sana. Aku bahkan tidak kuasa menyebut namamu di hadapan temanmu. Aku harus menunggu sepi atau malam hari untuk bisa leluasa memandang layar dan membaca berulang-ulang setiap kata yang lahir dari pikiran dan hatimu.

Aku menyukai cara jatuh cinta seperti ini. Tidak kamu tahu dan aku pun tidak harus repot-repot bertanya kesana kemari tentangmu hari ini. Teruslah menulis, karena suatu hari salah satu tulisanmu akan kuwujudkan. Tentang resahmu menunggu seseorang yang tak kamu tahu siapa, tapi kamu percaya pasti datang. Aku pasti datang.

hai kamu, apa khabar ?

bukan maksudku untuk kembali memanggil kenangan lalu. Tapi ternyata kenangan itu sulit tenggelam sepertima namamu yang selalu ada diingatan.

aku mencintaimu saat kehilangan,
aku merindukanmu saat kaki ini sudah jauh melangkah.

tidak berganjak dan aku masih duduk disitu.
ditempat kita pernah duduk bersama.

Khamis, 30 Julai 2015

Lembaran baru

Ya Allah,

Hambamu ini ingin berbagi nasib,
Tapi sering kali ragu diatas takdirmu.

Tuhanku yang baik,

Singkatkan jalanku,
Aku lelah berjalan lagi.


Isnin, 6 Julai 2015

Terima kasih orang Sarawak !


yang belum dapatkan TSHIRT BSA, 

SILA DAPATKAN SEGERA SEBELUM HABIS !

WHATSAPP KE

0182656760 


Khamis, 2 Julai 2015

BAJU BICARA SAMA AWAN


dapat saja parcel, 
terus pakai.

happy betul saya tengok pembaca2 saya pakai baju saya!

#kikigrindawangsa

Tshirt BicaraSamaAwan


siapa pakai baju BICARA SAMA AWAN ni,

kita geng !

#kikigrindawangsa

Selasa, 30 Jun 2015

Nona !


wah! 

dia pakai TSHIRT KIKI GRINDAWANGSA !

siapa yang mahu dapatkan TSHIRT ini,
boleh whatsapp terus ke

018 2656 760 !!!

Isnin, 15 Jun 2015

Aku, Kamu , Jarak

aku kamu jarak..
sudah selama ini kita bersama dan ada jarak diantaranya..
kamu tidak perlu tau bagaimana khawatirnya aku malam-malam yang aku lalui dengan begitu banyak prasangka hati..
kamu tidak ingin tau bagaimana hati ini lelah sendiri menebak-nebak sedang apa kamu disana? menimbang-nimbang, apakah kamu disana benar-benar memikirkan aku tanpa ada dia disela-selanya?
aku tidak ingin bertemu, karna bertemu denganmu cuma memantik bara api rindu..
jika saja jarak ini bisa ku habiskan dengan mengayuh, berenang, bahkan berlari, akan aku lakukan sayangnya jarak ini tidak seperti itu..
jarak sering memperparah malam-malamku..
aku tidak sanggup lagi dengan apa yang ada diantara kita,sebuah jarak semu..
kamu dan aku duduk berdua, tapi kita sendiri-sendiri..
banyak orang bilang jarak bukanlah apa-apa bagi cinta, tapi tidak begitu dengan jarak yang sedang aku hadapi ini..
ini soal jarak antara cinta..
jarak antara cinta dan tidak sama sekali..
ini bukan soal tempat, jarak soal ini soal rasa..
kita berdua terpisah oleh perasaan yang berbeda, jarak antara tiga hati..
aku padamu, kamu padanya..

PATAH KIKI GRINDAWANGSA DI PARIS


Sampai ke Paris dia bawa BUKU PATAH untuk tetap temani hari-hari dia. 


PATAH HATI & WAJAH IBU

Kalau umur kita 21 tahun kemudian terlalu meratapi kesedihan yang maha, kononnya kita patah hati, cuba pandang dulu wajah ibu kita yang telah berjuang hidup bersama ayah kita seperti sebelum ini. Dan dalam 21 tahun dia berjuang dengan susah payah, orang tak nampak. Dia tetap gagah. Di pertengahan jalannya, dia madukan. Bayangkan , kekuatan dari mana yang datang untuk dia tetap berdiri, kemudian tetap terus berjalan tunduk ke Tuhannya?
KIKI GRINDAWANGSA

Sabtu, 13 Jun 2015

Menanti tulisanmu


Aku selalu menanti tulisanmu. Karena darimana lagi aku bisa tahu tentang apa yang sedang kamu pikirkan bila tidak dari sana. Kita tidak pernah bercakap-cakap tentang sesuatu yang dalam, hanya sebuah sapaan. Aku selalu menunggu tulisanmu. Karena darimana lagi aku bisa tahu tentang jalan pikiranmu, tentang masalah yang sedang kamu hadapi, atau tentang perasaan yang sedang kamu rasakan. Meski tulisan itu tidak sepenuhnya mewakili perasaan, setidaknya aku tahu perasaanmu masih hidup untuk nantinya aku cintai. Itu pun bila kamu mengijinkan.

Aku selalu membaca tulisanmu. Dari halaman satu hingga halaman yang aku yakin akan terus bertambah. Karena darimana lagi aku bisa mengenalmu dengan leluasa bila tidak dari sana. Aku bahkan tidak kuasa menyebut namamu di hadapan temanmu. Aku harus menunggu sepi atau malam hari untuk bisa leluasa memandang layar dan membaca berulang-ulang setiap kata yang lahir dari pikiran dan hatimu.

Aku menyukai cara jatuh cinta seperti ini. Tidak kamu tahu dan aku pun tidak harus repot-repot bertanya kesana kemari tentangmu hari ini. Teruslah menulis, karena suatu hari salah satu tulisanmu akan kuwujudkan. Tentang resahmu menunggu seseorang yang tak kamu tahu siapa, tapi kamu percaya pasti datang. Aku pasti datang.

Khamis, 4 Jun 2015

sekali lagi

mungkin sikapku, keanak-anakkan. Sensitif dan kadang-kadang tak masuk akal. begitulah aku untuk kamu yang lebih dewasa.

boleh aku minta sesuatu?

waktu dan perhatian.
itu cukup.

(K.G)

Kad Raya Kiki Grindawangsa !


Untuk mereka yang sudah pesan TSHIRT BICARA SAMA AWAN, kalian tahu tak yang setiap dari kalian akan dapat KAD HARI RAYA paling special untuk raya tahun ini ?
Saya siapkan satu-satu kad raya,
saya tulis satu-satu pepatah dengan tulisan tangan sendiri.

ini sebagai tanda terima kasih saya buat semua pendukung2 karya saya.
Untuk yang belum beli TSHIRT, kalian masih lagi punya waktu dan kesempatan. Boleh langsung whastapp ke 0182656760 ya!
MOVE ON !!!

Thank you.






Isnin, 1 Jun 2015

PRE ORDER DI BUKA SEKARANG !!




dah ready untuk jadi 
ASKAR-ASKAR KIKI GRINDAWANGSA?

 jadi pengikut setia BICARSAMAAWAN ?
NAH.


untuk tidak melepaskan peluang dapatkan Tshirt BSA ini, boleh langsung 
whatsapp 

0182656760 

atau emailkan di 

grindawangsa@gmail.com

TSHIRT INI HANYA DI PRINT 100 HELAI SAHAJA.

BUAT MASA SEKARANG, 
28 HELAI SUDAH DI BOOKED !


CEPAT BUAT PESANAN!!!

Menerima kekurangan

Cari teman hidup ni kawan,
yang bila kau cerita,
dia dengar.
Yang bila kau minta pendapat,
dia bagi.
Yang kau sedang sedih,
dia ada.
Bila kau tengah marah,
dia redakan.
Tak pernah ada sedikit pun hal yang kau simpan dalam hati. Berkasih ini adalah bila kau meluahkan isi hati. Tapi bila satu saat tiba di mana terdetik dalam fikiran kau bahwa memendam itu lebih baik dari meluahkan, air pada besi akan berkarat. Bila berkarat dah tak cantik. Kau polish macam mana pun tak akan sama seperti dulu.
Berkasih adalah berbesar hati menerima bukan saja kurang dia, tapi adalah masa lalu dia yang kau juga tak boleh lari dari kenyataan bahwa kau punya masa lalu yang mungkin lebih teruk dari dia.
Belajarkah menerima,
mengisi kekurangan.

--KIKI GRINDAWANGSA

Sabtu, 23 Mei 2015

Selamat tiba


Ini rumahmu
Itu kamar tempatmu tidur
disana ada cermin tempatmu berdandan
Itu sofa tempatmu bersandar menonton televisi
Itu meja makan tempatmu menjamu selera
Itu dapur tempatmu menyiapkan makan
Itu kamar mandi tempatmu bersihkan diri

Ini rumah
Tempat kita berkasih sayang.

(K.G)

Jumaat, 22 Mei 2015

kelebihanmu

sebuah kenangan adalah kemanisan.

aku rindu untuk disapa,
dimarah,
dan,
dikesalkan.

tidak ada lagi yang tinggal selain kenangan.

aku dan dirimu,
yang menciptakan sejarah.

--(k.g)

Rabu, 20 Mei 2015

Ada harapan


untuk melihatmu kembali membaik, 
sepertimana dulu.

semoga move on.

Selasa, 19 Mei 2015

Berat melangkah

Kau sedang berjuang untuk bangun sendiri.  Sepi adalah teman akrabmu. Biarpun payah dengan penuh rasa sunyi, kau masih lagi gagah berjuang. Aku tahu itu.

Maafkan aku yang terlebih dulu meninggalkanmu. Pada saat aku melihatmu sedang pura-pura membaik, itu adalah kekuatan untukku terus berjalan.

Jarak memaksa kita untuk terus mempersoalkan banyak hal. Tentang waktu yang sulit untuk diberikan. Ketahuilah, saat kau sedang berusaha berjalan, aku di sini merupakan orang yang paling sedih melihatmu melangkah,  tapi andai kita tetap bersama dengan nada yang  tak sekata, itu lebih menyakitkan.